Cura muscular

share, link, spread

El sedentarisme i l'edat són factors que comporten una reducció accentuada de la força en els músculs. Com a conseqüència, pot aparèixer un dolor muscular generalitzat, o bé dolors musculars localitzats tan comuns com la lumbàlgia.

Així mateix, la pèrdua de força muscular també es relaciona amb el dolor articular i altres patologies amb una important incidència com són l'artrosi o l'osteoporosi.

No obstant això, la cura muscular mitjançant l'activitat física regular pot ajudar a alleujar aquestes molèsties de manera efectiva. Per a això, és necessari realitzar exercicis que ajudin a incrementar el to i la força muscular, així com a millorar la funcionalitat de sistema múscul-esquelètic.

Lesions musculars més habituals

Les lesions musculars són molt freqüents en el món de l'esport. Els estudis epidemiològics més recents mostren que les lesions musculars suposen més del 30% de totes les lesions esportives. En el futbol la incidència és més alta que en altres esports professionals, com el bàsquet o l'handbol.

La incidència és més freqüent en les extremitats inferiors, encara que varia amb l'especialitat esportiva que es practiqui. Per exemple, en esports com l'atletisme o el futbol és més freqüent la lesió isquiosural i la seva incidència pot ser fins i tot 4 vegades superior a la de quàdriceps i 5 a la de bessons i adductors.

Els músculs afectats amb major freqüència són: quàdriceps, isquiosurals, bessó medial i adductors. Amb menor freqüència es afecten: paret abdominal, glutis, pit, músculs de braç i avantbraç.

Diagnòstic de les lesions musculars

El diagnòstic de les lesions musculars es basa en la clínica, fonamentalment en la simptomatologia i especialment en l'anamnesi de l'mecanisme lesional, i en l'exploració física (signes externs, palpació, avaluació de el dolor en els diferents tipus de contracció del múscul afectat, valoració de la flexibilitat ...).

Els estudis d'imatge mitjançant l'ecografia musculoesquelètica i la ressonància magnètica (RM) són complementaris i permeten confirmar el diagnòstic i obtenir informació exacta de la lesió muscular en relació amb el teixit connectiu afectat, coneixent la gravetat de la lesió, la longitud de la ferida i el pronòstic de dies de baixa.

Tipus de lesions musculars

Les lesions musculars, en funció de la causa que les produeix, es classifiquen en dos tipus:

Lesions musculars directes o extrínseques, quan són produïdes per un traumatisme, com una contusió o una laceració, freqüents en esports de contacte o accidents automobilístics.

Lesions musculars indirectes o intrínseques, quan tenen el seu origen en factors indirectes associats a un sobreesforç muscular i es produeixen per elongació generada per una contracció sobtada del múscul.

Dins d'aquesta categoria de lesions musculars, s'inclouen dolències lleus com fiblades, contractures provocades per sobrecàrrega, o esquinçaments musculars complets que poden requerir uns tres mesos per a la seva total curació.

Tractament de les lesions musculars

El tractament de les lesions musculars està basat en 3 fases: aguda, subaguda i represa de l'esport específic. Per progressar d'una fase a una altra s'han d'assolir uns criteris que indiquen que el múscul està preparat per a un estímul superior. Per tant, la durabilitat de cada fase no és estanca i dependrà de la progressió concreta de cada lesió.

  • Fase aguda: Un cop es produeix la lesió, la primera fase del tractament que es posa en marxa habitualment és la que s'exposa a continuació. Durant les primeres 24-72 hores és prioritari reduir l'edema i la inflamació; per això, es procedeix a aplicar el denominat mètode RICE, és a dir: Rest (descans esportiu), Ice (gel), Compression (compressió) i Elevation (elevació).
  • Fase subaguda: A partir del tercer dia, és important començar amb l'activació muscular de la part afectada si la primera fase s'ha passat correctament i sense complicacions. És important anar guanyant tot el rang de moviment progressivament a través d'estiraments.
  • Fase de represa de l'esport específic: Introducció progressiva de l'esport específic. És important assegurar una transició gradual des de la rehabilitació controlada fins als exercicis que imiten l'esport específic.

Com prevenir les lesions musculars

Una bona condició física i un bon entrenament són bàsics per prevenir qualsevol tipus de lesió esportiva. És fonamental realitzar una progressió adequada, uniforme i suficient per a l'assimilació de càrregues de treball. D'aquesta manera, s'evitaran problemes físics i mèdics durant la pràctica de l'activitat física.

Per prevenir les lesions musculars, és important realitzar sempre un escalfament específic abans d'iniciar l'exercici. L'escalfament activa i prepara progressivament els músculs, augmentant la seva irrigació sanguínia i minimitzant el risc de patir un dany.

També, a l'hora d'acabar l'entrenament, és clau baixar el ritme progressivament, mai de cop, i dedicar uns minuts als estiraments i al massatge per recuperar els músculs i teixits que s'han vist sotmesos a estrès.

El nostre web utilitza cookies pròpies i de tercers per personalitzar la navegació i millorar els seus serveis mitjançant l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si continueu navegant, n'accepteu l'ús de conformitat amb la nostra Política de Cookies. AQUI

Necesarias por motivos técnicos

Análisis

Configuración personalizada |